Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie
fot. CMA CGM, mat. pras.
CMA CGM, francuski potentat na rynkach żeglugi morskiej i transportu intermodalnego, oraz AD Ports Group, operator terminali portowych z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w ramach projektu joint venture uruchomili nowy terminal kontenerowy w Abu Zabi. Jego maksymalna przepustowość wynosi 1,8 mln TEU w skali roku.

Abu Zabi to licząca ponad 1,5 mln mieszkańców stolica Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jednocześnie drugie pod względem ludności miasto w kraju po Dubaju. Choć gospodarka rzeczonego państwa najczęściej kojarzona jest z wydobyciem węglowodorów, od lat postępuje jej dywersyfikacja – rozwinięty jest choćby sektor finansowy, czy też transport lotniczy. Funkcjonuje także kilka dużych portów morskich. Jeden z nich, Khalifa Port, znajduje się właśnie w Abu Zabi. To bardzo istotne miejsce na intermodalnej mapie świata – łączne zdolności przeładunkowe w zakresie kontenerów wynosiły do niedawna 7,8 mln TEU w skali roku.

Fraza “do niedawna” nie jest tu przypadkowa – w dniu 12 grudnia w Khalifa Port oddano do użytku nowy terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych 1,8 mln TEU. Inwestycję zrealizowało konsorcjum CMA CGM (70% udziałów) oraz AD Ports Group (30% udziałów), które posiada 35-letnią koncesję na eksploatację nowo powstałego obiektu. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wyniosła 3,1 mld dirhamów, co odpowiada 845 mln USD. W uroczystości udział wzięli Khaled bin Mohamed Al Nahyan, książę Abu Zabi, oraz Rodolphe Saadé, który stoi na czele CMA CGM.

Nowy terminal kontenerowy w Khalifa Port ma wyróżniać szereg rozwiązań wpływających na efektywność ekonomiczną i jednocześnie minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Wśród nich należy wymienić OPS, czyli system zasilania statków w energię elektryczną z lądu (ang. Onshore Power System), montaż paneli fotowoltaicznych w dostępnych obszarach, czy też zeroemisyjny budynek administracyjny zaopatrywany w energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Obsługa przeładunku kontenerów będzie realizowana z wykorzystaniem 8 suwnic nabrzeżowych STS oraz 20 elektrycznych suwnic bramowych na gumowych oponach e-RTG. Terminal kontenerowy jest ponadto gotowy do podłączenia do sieci kolejowej.

– Uruchomienie CMA Terminals Khalifa Port pokazuje, że Zjednoczone Emiraty Arabskie są atrakcyjnym obszarem inwestycyjnym, umacniając naszą pozycję jako kluczowego partnera dla globalnych graczy. Nowy terminal kontenerowy umożliwi zwiększenie przepływów handlowych i wspomoże długoterminowy wzrost gospodarczy w Abu Zabi i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – komentuje cytowany w komunikacie prasowym książę Khaled bin Mohamed Al Nahyan. – Wspólnie z naszym partnerem AD Ports Group cieszymy się, że możemy uruchomić nowoczesny terminal kontenerowy, mając przy tym na względzie zrównoważony rozwój i innowacyjność – wskazuje Rodolphe Saadé.

Nowy port kontenerowy dysponuje nabrzeżem o długości 800 metrów i głębokości technicznej 18,5 metra. Po jego oddaniu do użytku Khalifa Port znacząco się powiększył – zajmuje dziś powierzchnię 6,3 kilometrów kwadratowych. Długość nabrzeży wynosi natomiast łącznie 11,7 kilometra. Z kolei falochrony mierzą 3,8 kilometrów długości. Wspólną inwestycję CMA CGM i AD Ports Group można natomiast porównać do Projektu T3, realizowanego obecnie w gdańskim Baltic Hub. Po jego zakończeniu, które zaplanowano na wrzesień 2025 roku, zdolności przeładunkowe głębokowodnego terminala kontenerowego w Gdańsku wzrosną o 1,5 mln TEU, osiągając poziom 4,5 mln TEU.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Pilotażowy pociąg intermodalny do terminala promowego w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2024

Zobacz również:

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Intermodal i logistyka

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Przekop Mierzei Wiślanej: Śladowy ruch towarowy

Intermodal i logistyka

Przekop Mierzei Wiślanej: Śladowy ruch towarowy

Mikołaj Kobryński 05 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Pilotażowy pociąg intermodalny do terminala promowego w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2024

Zobacz również:

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Intermodal i logistyka

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Przekop Mierzei Wiślanej: Śladowy ruch towarowy

Intermodal i logistyka

Przekop Mierzei Wiślanej: Śladowy ruch towarowy

Mikołaj Kobryński 05 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5